.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation
.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation

آتن, یونان

Athens

 

 Read more to go and do not forget to comment

پرچم :

 

نشان:

نام کشور : یونان

منطقه : ۷ ناحیه مرکزی

شهردار : نیکیتاس کاکلامانیس

مساحت : km2 ۳۸۹۶۴ 

جمعیت : ۷۴۵/۵۱۴ نفر تا سال ۲۰۰۱ م

پیش شماره تلفن : ۲۱

کد پستی : ۱۰x xx ، ۱۱x xx ، ۱۲۰xx

 

فهرست مطالب :

·         وجه تسمیه

·         پیشینه تاریخی

·         جغرافیای طبیعی

·         منظر شهری

·         فرهنگ

·         جغرافیای انسانی

·         حمل و نقل 

 

 محل قرارگیری آتن در یونان 

 

آتن پایتخت و بزرگترین شهر یونان است . این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان بشمار می رود که قدمت آن در حدود ۳۴۰۰ سال است . قسمت اصلی شهر در حدود ۷۴۵۵۰۰ نفر جمعیت دارد و از نظر مساحت ، 39 کیلومتر مربع است . کل این استان تا سال ۲۰۰۱ میلادی ۳/۱۳۰/۸۴۱ نفر جمعیت دارد و مساحت آن ۴۱۲ کیلومترمربع است . به گزارش یورو استیت (Euro Stat) آتن جزء یکی از پر جمعیت ترین شهرستانهای اروپا است (چهارمین شهر پرجمعیت در اروپا) با جمعیتی در حدود ۴/۰۱۳/۳۹۸ نفر در سال ۲۰۰۴ میلادی . این شهر به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مرکز تجاری بزرگ در اتحادیه اروپا است . در سال ۲۰۰۸ میلادی ، آتن در جهان ۳۲ شهر ثروتمند و ۲۵ شهر گرانقیمت در جهان است .  

 

فرهنگستان افلاطون 

 

آتن یکی از شهرهای قدیمی قدرتمند در یونان باستان بوده است . مرکزی از هنرهای تجسمی ، آموزش و فلسفه بوده که در راس آن فرهنگستان افلاطون و تالار ارسطو قرار دارد . این شهر بطور گسترده ای بعنوان مهد تمدن غربی و زادگاه دموکراسی طی 4 تا 5 قرن گذشته بوده است . آثار باستانی و قدیمی یونان هنوز در این شهر کاملا مشهود است . آثاری مانند پارتنون که آغاز عطف تمدن غربی است . در این شهر آثاری از بناهای رومی و بیزانس و همچنین عثمانی نیز دیده می شود که قدمت شهر را در قرنهای متمادی نشان می دهد .  

 

پارتنون 

 

   معبد ایفاسیوس و شباهت زیاد آن با پارتنون    پلان پارتنون 

 

در این شهر ساختمانهای مدرنی با قدمتی از ۱۸۳۰ میلادی تا کنون (از زمان تاسیس دولت مستقل یونان) نیز موجود می باشد ، مانند ساختمان مجلس یونان (مربوط به قرن ۱۹) و آثار سه گانه آتن که شامل کتابخانه ملی یونان ، دانشگاه آتن و فرهنگستان آتن است . این شهر در سال ۱۸۹۶ میلادی میزبان اولین بازیهای المپیک و ۱۰۸ سال بعد از آن نیز مجددا میزبان این بازیها در سال ۲۰۰۴ بوده است .   

 

آتن در شب 

 

وجه تسمیه

در یونان باستان ، نام آتن از آتنا الهه نگهدار آتن گرفته شده بود که پس از قرنها این نام مجددا در سال ۱۹۷۰ میلادی جایگزین نام دوروس گردید . 

 

 الهه آتنا

 

 پیشینه تاریخی

قدیمی ترین انسان شناخته شده مربوط است به غار شیستی آتن که به 11 هزار سال قبل از میلاد تعلق دارد . از شواهد بدست آمده آتن از 7 هزار سال قبل از میلاد دارای سکنه بوده است . این شهرستان از قرن 5 قبل از میلاد ، مدتها بعنوان پایه ای برای تمدن غرب بشمار می رفته است تا اینکه توسط رقیب خود ، دولت اسپارت مغلوب می شود .

در پایان دوران باستان اوضاع مردم این شهر رو به رکود گذاشت . در طول جنگهای صلیبی (قرن 9 و 10 م) با بهره گیری از تجارت با ایتالیا نسبتا موفق بودند تا اینکه در سال 1453 میلادی توسط امپراتوری عثمانی تسخیر شده و وارد یک دوران طولانی سقوط شدند . در سال 1920 میلادی بعلت جنگ یونان با عثمانی ، پناهندگان زیادی از یونان به آسیای صغیر مهاجرت کردند . از سال 1950 تا 1960 میلادی ، با گسترش تدریجی ، شهر دوباره پر جمعیت شد و در سال 1980 بعلت بوجود آمدن کارخانجات و افزایش بیش از حد اتومبیل در ناوگان حمل و نقل شهری ، آلودگی و تراکم جمعیت بشدت بالا رفت و این شهرستان را دچار چالشهای شدید نمود . در سال 1990 میلادی مجموعه ای از اقدامات ضد آلودگی توسط مقامات این شهر انجام شد که از آنجمله می توان به ایجاد بزرگراه اودوس ، گسترش مترو آتن و احداث فرودگاهی بین المللی می توان اشاره نمود . با این اقدامات آلودگی های شهر بطور قابل توجهی کاهش یافت .

آثار باستانی و نقاط دیدنی این شهر در نقشه زیر مشخص شده است . 

 

 

(در صورت واضح نبودن عکس آن را کپی کرده و بعد با شماره آثار تطبیق دهید) 

 

1-      معبد ناتمام زئوس

2-      دادگاه ناتمام

3-      ایوان نقاشی شده

4-      ایوان هرمس

5-      12 خدایان آلتارت

6-      ایوان سرپوشیده با مجسمه زئوس

7-      معبد ایفاستوس

8-      بولیتریون

9-      یادبود قهرمانان اپونیموس

10-  تولوس

11-  استراتگیون

12-  کاخ چشمه

13-  دادگاه هلیایی

14-  ایوان جنوبی

15-  چشمه خانه جنوب شرقی

16-  نعنا (Mint)

17-  محل جشن آتنا

18-  پنیکس

19-  آرئوپاگوس

20-  معبد آتنا نایک

21-  پروپیلایا

22-  مجسمه آتنا

23-  ارکتیوم

24-  پارتنون

25-  ایوان رویال 

 

 معبد ارکتیوم 

 

معبد ایفاستوس (الهه آتش) 

 

جغرافیای طبیعی

آتن در سراسر دشت مرکزی آتیکا گسترده شده که آن منطقه را بنام حوضه آتیکا می شناسند . این حوضه توسط 4 کوه بلند محدود شده است که عبارتند از : کوه اگالئو (Egaleo) در غرب ، کوه پارنیتا (Parnitha) در شمال ، کوه پنتلی (Penteli) در شمال شرقی و کوه هیمتوس (Hymettus) در شرق محله متروپولیتن آتن . خلیج سارونیک در جنوی غربی این شهر قرار دارد . بلندترین کوه بین چهارکوهی که آتن را احاطه کرده است ، کوه پارنیتا با ارتفاع 1413 متر (4636 پا) بوده که پارک ملی نیز در دامنه آن قرار دارد .  

 

کوه پارنیتا 

 

شهر آتن بر روی چندین تپه واقع شده که لیکابتوس (Lycabettus) یکی از بلندترین این تپه ها است . شهر آتن از آب و هوایی مدیترانه ای برخوردار است ، یعنی دارای دوره های طولانی گرما و بیشترین مقدار بارشهاست که عمدتا از اواسط اکتبر آغاز می شود . بارش برف در این شهر بسیار سنگین است و باعث اختلالات زیادی می گردد . کولاکهای شدیدی در سالهای 1987 ، 1992 ، ژانویه 2002 ، فوریه 2004 و فوریه 2008 میلادی در این شهر رخ داد که باعث ویرانیهایی در بخشهای وسیعی از شهر شد . بهار و پاییز بهترین و ایده آل ترین فصل برای گشت و گذار و فعالیتهای در فضای باز ، در این شهر است .

متوسط حداکثر دما در روز مربوط به ماه جولای می باشد که در حدود ۳۳/۵ درجه است و رفته رفته همانطور که از ماه جولای بطرف اوت می رویم ، توده هوای گرم از جنوب و جنوب غربی وارد شهر شده و دمای حرارت هوا را به بیش از 38 درجه سانتی گراد بالا می برد . تمام سوابق دمایی آتن در مرکزی به نام الفسینا در حومه آتن نگهداری می شود که گرمترین دما را 48 درجه سانتی گراد و سردترین دما را ۵/۸- درجه ثبت کرده است .


منظر شهری 

 

نمایی قدیمی از آتن (حدود قرن 5) 

 

در شهرسازی آتن از سبکهای مختلف معماری اعم از فرنگی ، نئوکلاسیک و مدرن استفاده شده است . بسیاری از بناهای برجسته این شهر به سبک فرنگی یا نئوکلاسیک می باشد . از این بین ساختمانهای عمومی شهر معمولا به سبک نئوکلاسیک بوده که در اواسط قرن نوزدهم توسط هانسن تئوفیلد بارون فون و ارنست زیلر ساخته شده اند که از آنجمله می توان بناهایی مانند ؛ آکادمی آتن ، تالار شهر آتن ، پارلمان یونان ، پارلمان قدیمی یونان (موزه ملی تاریخی) ، دانشگاه آتن و سالن زاپیون را نام برد . با آغاز سال 1930 میلادی ، سبکهای بین المللی و جنبشهایی از قبیل باهاوس و آرت دکو تقریبا تمام معماران یونان را تحت تاثیر قرار داده و اکثر ساختمانهای خصوصی مانند آپارتمانها و ساختمانهای عمومی مانند مداری به این سبکها ساخته شدند .  

 

   هانسن تئوفیلد   ارنست زیلر 

 

از سال 1950 تا 1960 میلادی ، معماری مدرن در یونان بطور گسترده ای توسعه یافت بگونه ای که حتی در مرکز شهر چندین ساختمان کوچک و خصوصی نئوکلاسیک را تخریب و با معماری مدرن بازسازی کردند . در آن زمان از مواد جدیدی مثل شیشه ، سنگ مرمر و آلومینیم و از این قبیل مصالح ، عناصر اصلی معماری مدرن و کلاسیک به شمار می رفتند .  

 

  دوکسیادیس کنستانتیس 

 

ایرو سارینن 

 

پس از جنگ جهانی دوم ، بسیاری از معماران معروف در سطح بین الملل مانند ؛ والتر گروپیوس (Gropius) که سفارت آمریکا و ایرو سارینن (Saarinen Eero) که فرودگاه بین المللی ایلینیکون را طراحی نمودند، در این شهر دیده شدند . معماران بزرگی در این شهر از سال 1930 تا 1960 میلادی فعالیت می نمودند که از آنجمله به افراد زیر می توان اشاره نمود : دوکسیادیس کنستانتینوس (Konstatinos Doxiadis) ، پیکیونیس دیمیتریس (Dimiris Pikionis) ، ساکلاریوس پریسلس (Pericles Sakellarios) و کنستانتیدیس آریس (Aris Konstantidis). 

 

مناطق 55 گانه استان آتن

 

 هم اکنون شهرداری آتن به حدود 55 منطقه تقسیم شده است که در ذیل آورده شده اند :

Omonoia, Syntagma, Exarcheia, Agios Nikolaos, Neapolis, Lykavittos, Lofos Strefi, Lofos Finopoulou, Lofos Filopappou, Pedion Areos, Metaxourgeio, Aghios Kostantinos, Larissa Station, Kerameikos, Psiri, Monastiraki, Gazi, Thission, Kapnikarea, Aghia Irini, Aerides, Anafiotika, Plaka, Acropolis, Pnyka, Makrygianni, Lofos Ardittou, Zappeion, Aghios Spyridon, Pangration, Kolonaki, Dexameni, Evaggelismos, Gouva, Aghios Ioannis, Neos Kosmos, Koukaki, Kynosargous, Fix, Ano Petralona, Kato Petralona, Rouf, Votanikos, Profitis Daniil, Akadimia Platonos, Kolonos, Kolokynthou, Attikis Square, Lofos Skouze, Sepolia, Kypseli, Aghios Meletios, Nea Kypseli, Gyzi, Polygono, Ampelokipoi, Panormou-Gerokomeio, Pentagono, Ellinorosson, Kato Filothei, Ano Kypseli, Tourkovounia-Lofos Patatsou, Lofos Elikonos, Koliatsou, Thymarakia, Kato Patisia, Treis Gefyres, Aghios Eleftherios, Ano Patisia, Kypriadou, Prompona, Aghios Pantileimonas 

 

میدان اومونویا

 

 میدان امونویا قدیمی ترین میدان آتن است که دورادور آن را غذاخوریها و هتل ها احاطه کرده اند و در آن ایستگاه مترو امونویا واقع شده است . ازاین میدان بیشتر برای جشن ها در پیروزی ورزشی استفاده می شود مانند ؛ برنده شدن در یورو 2004 یا یوروبسکت 2005 میلادی .  

 

میدان سینتاگما

 

 میدان سینتاگما یا میدان قانون ، شبه پایتختی مرکزی است که در مجاورت آن پارلمان یونان (کاخ سلطنتی سابق) و اکثر هتلهای شهر قرار دارد و توسط خیابان ارمو (Ermou) که طولی حدودا یک کیلومتر دارد به موناستیراکی (Monastiraki) متصل می شود . البته این خیابان بدلیل سنتی بودنش دارای مغازه های زیادی می باشد و جای زیبایی برای خرید و گشت و گذار توریستان می باشد . این خیابان از نظر قیمت ، گرانترین خورده فروشان را در خود جای داده است بطوری که از این حیث رتبه دهم را در جهان داراست .  

 

 نقشه شهر آتن

کلیک کنید

 

 فرهنگ

شهر آتن یکی از مراکز اصلی جهان در زمینه باستان شناسی است . غیر از نهادهای ملی ای چون دانشگاه آتن و دیگران ، چندین موزه باستان شناسی از جمله موزه ملی ، موزه سیکلادیس (Cycladic) ، موزه کتیبه ها ، موزه روم و همچنین موزه باستانی آکروپولیس (Acropolis) و کرامیکوس (Kerameikos) در آتن موجود می باشند . علاوه بر این آتن میزبان حدود 17 موسسه باستانشناسی خارجی نیز می باشد . به همین خاطر ، آتن دارای بیش از 23 کتابخانه باستانشناسی و آزمایشگاههای تخصصی می باشد .  

 

آکروپولیس 

 

کرامیکوس 

 

بازدید از بناهای تاریخی در آتن رایگان می باشد . شهر آتن با داشتن 148 سالن تئاتر ، بیش از هر شهر دیگری در جهان به این هنر اهمیت می دهد . این شهرستان همچنین دارای تعداد زیادی سالن موسیقی ، از جمله سالن کنسرت آتن معروف به مگارون موزیکس ، می باشد که جاذب هنرمندان مطرح دنیا است . ضمنا یکی از مجهزترین رصدخانه های دیجیتالی جهان در خیابان آندریا سینگرو این شهر قرار دارد .

آتن دارای سنتی دیرینه در امر ورزش و رویدادهای ورزشی است . آتن میزبانی بازیهای المپیک تابستانی در سالهای 1896 و 2004 میلادی را بعهده داشته است . این شهر در سالهای 1985، 1993 و 2007 میلادی ، سه بار میزبان فینال لیگ اروپا در سالن سرپوشیده المپیک بوده است . در آتن ورزشهای دیگری نیز مانند دو و میدانی ، والیبال و واترپولو انجام می شود .  

 

 باشگاه پاناتینایکوس باشگاه آ.ا.ک آتن 

 

باشگاه المپیاکوس 

 

سه باشگاه ورزشی مهم در این شهر فعالیت می کنند که عبارتند از : پاناتینایکوس (Panathinaikos) ، آ . ا . ک آتن (A.E.K) و المپیاکوس (Olampiakos) .

غیر از اینها ، باشگاههای دیگری نیز مانند ؛ پانیونیوس (Panionios) ، پانلینیوس (Panellinios) ، اتنیکوس (Ethnikos) و ماروسی (Maroussi) در این شهر وجود دارد . بدلیل وجود تپه ها و کوههای اطراف ، این شهر محل مناسبی برای ورزشهای کوه نوردی ، دوچرخه سواری در کوهستان ، اسکی ، صخره نوردی و موج سواری نیز می باشد .

 

جغرافیای انسانی

در سال 2001 میلادی ، شهرداری آتن جمعیت آن را بصورت رسمی ۷۴۵/۵۱۴ نفر اعلام نموده که با حومه و اطراف شهر به حدود ۳/۲ میلیون نفر می رسد . (سرشماری در این شهر هر 10 سال یکبار انجام می پذیرد) عده زیادی از آتنی ها به کشورهای آلبانی ، پاکستان و دیگر کشورهای شرق اروپا مهاجرت کرده اند . به همین دلیل سرشماری دقیقی از این شهر در دسترس نیست . بعضی از منابع دنیا ، جمعیت آن را حدود 5 میلیون نفر تخمین زده اند .

محور اصلی این شهر باستانی ، تپه آکروپولیس است . گسترش سریع این شهر در سالهای 1950 تا 1960 میلادی باعث انتقال و تبدیل کشاورزی به صنعتی شدن گردید . امروزه گسترش شهر به سمت شرق و شمال شرقی آن ، بطرف فرودگاه بین المللی و بزرگراه آتیکا است . استان آتن یونان از 55 منطقه و دهستان تشکیل شده است . بخش اصلی این استان ، محدوده ای در کنار ساحل پایروس ، با دارا بودن 7 منطقه اصلی است .  

 

شهردار نیکیتاس کاکلامانیس 

 

آتن از سال 1834 میلادی بعنوان پایتخت یونان شناخته شد . (پایتخت قبلی یونان از سال 1829 میلادی شهر ناپلیون بود) شهرداری آتن پرجمعیت ترین شهر یونان را با ۷۴۵/۵۱۴ نفر و مساحت 39 هکتارمربع در اختیار دارد . شهردار فعلی آتن سیاستمداری دموکرات بنام نیکیتاس کاکلامانیس است ، که از 7 منطقه اصلی آتن برای اداره امور کشور استفاده می کند . ضمنا باید اشاره نمود که آتنی های محلی ، آتن را به محله هایی با مشخصات خودشان تقسیم کرده اند ، که عبارتند از : پاگکراتی (Pagkrati) ، آمبلوکیپی (Ambelokipi) ، اکسارچیا (Exarcheia) ، پاتیسیا (Patissia) ، ایلیسیا (Ilissia) ، پترالونا (Petralona) ، کوکاکی (Koukaki) و کیپسلی (Kypseli) . البته آشنایی و شناخت کامل این مناطق برای مسافران و گردشگران بسیار مفید است .  

 

 هفت منطقه اصلی آتن 

 

حمل و نقل  

 

ناوگان حمل و نقل آتن

کلیک کنید 

 

مترو در آتن بیشتر بنام آتیکو (Attiko) شناخته شده است . مترو آتن با هیات مدیره ای متشکل از 384 نفر اداره می شود . این مترو دارای سه خط تردد می باشد که از سال 1990 میلادی شروع به ساخت گردید و در سال 2000 میلادی افتتاح شد . ضمنا این مترو بطور کامل در زیر زمین است . این ناوگان حمل و نقل از 42 قطار و 252 اتومبیل ، که روزانه 550000 نفر را جابجا می کنند ، تشکیل شده است . خط حمل و نقل آبی آتن در حاشیه غرب ، مسافت 16 کیلومتری بین ایستگاه اگالئو (Egaleo) در مونستیراکی تا ایستگاه دوکیسیس (Doukissis) در خیابان پلاکنتیاس را می پیماید .  

 

نمایی از مترو آتن 

 

اتل یا شرکت واحد اتوبوسرانی حرارتی ، اپراتور اصلی اتوبوس در آتن است که شبکه ای متشکل از 300 خط را شامل می شود که تمام حوضه آتیکا را پوشش می دهد . هیات مدیره این شرکت از 5327 نفر تشکیل شده و دارای 1839 اتوبوس هستند که 416 عدد از این اتوبوسها گازسوزند . این تعداد اتوبوس گازسوز در اروپا ، بزرگترین ناوگان گازسوز بشمار می آید . در این شهر شبکه ای بزرگ از اتوبوسهای برقی نیز با هیات مدیره ای 1137 نفره و ناوگانی متشکل از 366 اتوبوس برقی با 22 خط تردد ، فعالیت می نمایند . این اتوبوسهای برقی قادر به استفاده از دیزل هم ، در مواقعی که برق قطع می شوند ، نیز هستند .  

 

فرودگاه بین المللی ونیزلوس الفتریوس 

 

فرودگاه بین المللی ونیزلوس الفتریوس در شهر آتن واقع شده است که در سال ۲۰۰۴ میلادی جایزه بهترین فرودگاه جنوب شرق اروپا را دریافت نمود . این فرودگاه در مدتی نزدیک به ۵۱ ماه با هزینه ای برابر با 2/2 بیلیون یورو (بیلیون در آمریکا به یک میلیارد و در انگلیس به هزار میلیارد اتلاق می شود ) ساخته شد . فرودگاه فوق الذکر دارای ۱۴۰۰۰ کارمند است . در این فرودگاه ساعتی ۶۵ پرواز فرود می آید .

مساحت ترمینال اصلی این فرودگاه ۱۵۰۰۰۰ متر مربع و دارای منطقه ای تجاری ای در حدود ۷۰۰۰ مترمربع است . در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۶/۵۳۸/۳۹۰ نفر مسافر توسط این فرودگاه جابجا شده اند که رشدی 7/9% نسبت به سال ۲۰۰۶ دیده شده است . از این مقدار ، ۵/۹۵۵/۳۸۷ نفر مسافران داخلی و ۱۰/۵۸۳/۰۰۳ نفر مسافران خارجی و بین المللی بوده اند ، یعنی در هر روز حدود ۵۶۲ پرواز انجام می شده است .

  

گردآورنده : محسن ده بزرگی


نظرات 1 + ارسال نظر
ریحانه 1393/03/31 ساعت 14:19

خیلی ممنون استفاده کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد