.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation
.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation

دکتر وارطان هوانسیان

Wartan Hovansian

 

 Read more to go and do not forget to comment


وارطان هوانسیان که همه او را به نام آرشیتکت وارطان می شناختند در سال 1275 شمسی در تبریز متولد شد. از کودکی گرایش وی نسبت به هنرها و صنایع مستظرفه چشمگیر بود. نقوش زیبایی که مادرش روی پارچه می بافت توسط او طراحی می شد. وارطان در پایان تحصیلات دبیرستانی مدتی در کارخانه قالی بافی آلمان ها در تبریز به عنوان طراح مشغول به کار شد. پس از آن نیز مدتی در تهران به تدریس پرداخت و در اواخر جنگ جهانی اول برای ادامه تحصیل راهی پاریس گردید.

 

وارطان در پاریس برای تحصیل در رشته نقاشی وارد مدرسه هنرهای زیبا شد اما بعد تحصیلات خود را در رشته معماری ادامه داد. او در سال 1922 ( 1301 شمسی ) از مدرسه معماری فارغ التحصیل شد و دروس مدرسه شهرسازی را دنبال کرد. به دلیل استعدادی که از خود نشان داد مسئولین دانشکده هزینه تحصیل او را پس از اتمام تحصیل به اقساط دریافت کردند.

وارطان پس از تحصیل در عملیات مربوط به ترمیم خرابی های جنگ در اطراف پاریس مشغول به کار شد و مدتی تحت سرپرستی هانری سوواژ که از معماران پیشرو و معروف فرانسه بود فعالیت کرد. سر انجام او دفتر معماری خود را در پاریس دایر کرد و تا سال 1935 ( 1314 ) در آنجا به فعالیت پرداخت.

پس از هفده سال تحصیل و تجربه در اروپا، وارطان در سال 1314 به ایران بازگشت. در تهران در اداره ساختمان شهربانی مشغول خدمت شد ولی بلافاصله در مسابقه طراحی هنرستان دختران مقام اول را کسب کرد و قرارداد ساخت آن با او امضا شد. این ساختمان از نخستین ساختمان های مدرن ایران است که به دست ایرانیان طراحی و ساخته شده و به لحاظ اهمیت و زیبایی در مقیاس بین المللی قرار دارد.

پس از آن دفتری در تهران باز کرد و به فعالیت های غیر دولتی پرداخت. هوانسیان از معماران پیشرو و متجدد ایران بود که در زمینه معماری و انتشار مقالات علمی فعالیت زیادی داشت و بسیار مورد احترام بود.

 

وارطان هوانسیان یکی از پرکارترین معماران ایرانی است و اهم کارهای او عبارتند از:

 

- هنرستان سابق دختران در خیابان سوم اسفند ( سرگرد سخایی فعلی )

- مهمانخانه دربند

- کاخ سعد آباد

- سینما متروپل، سینما دیانا و چند سینمای دیگر

- طرح مهمانخانه ایستگاه راه آهن

- طرح هتل فردوسی

- عمارت اصلی بانک سپه

- بانک سپه شعبه بازار و مراکز بانک سپه در شهرستانها

همچنین از او تعداد زیادی ساختمان اداری و پاساژهای تجاری و منازل مسکونی به یادگار مانده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد