.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation
.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation

مقاله: نانوذرات دی اکسید تیتانیوم: بررسی اثر حفاظتی و نمایش آثار کاغذی


محمد حدادی (کارشناس ارشد مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، کارشناس مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران)
مریم افشارپور (استادیار هیات علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران)
عباس عابد اصفهانی (دانشجوی دکتری رشته مرمت آثار تاریخی دانشگاه هنر اصفهان)


چکیده:

حفاظت و نگهداری از آثار کاغذی در مقابل عوامل آسیب رسان امری مهم و ضروری است. ازآنجایی که نانوذرات دی اکسید تیتانیوم خواص منحصر به فردی در مقابله با عوامل آسیب رسان از خود نشان داده اند، از این نانوذرات به منظور حفاظت و نگهداری چندجانبه از آثار کاغذی بهره گرفته شد. بدین منظور ابتدا نانوذرات دی اکسید تیتانیوم سنتز و روی سطح شیشه لایه نشانی شدند. سپس با استفاده از این شیشه های لایه نشانی شده، محفظه ای جهت بررسی اثرات حفاظتی آن درمقابل عوامل آسیب رسان مختلف ساخته شد و نتایج حاصل از آزمایشات انجام گرفته روی این نمونه با محفظه ساخته شده از شیشه معمولی به عنوان شاهد مورد مقایسه قرار گرفت. از کاغذ صافی (واتمن) جهت بررسی اثر حفاظتی در هردو محفظه استفاده شد. نتایج آزمایش های پیرسازی گرمایی، نوری و بیولوژیکی بر نمونه های کاغذ نشان دادند که نمونه های قرارگرفته در محفظه لایه نشانی شده نسبت به محفظه های معمولی مقاومت کششی دارند و میزان اکسیداسیون آنها نیز کمتر بود. همچنین در کاغذهای رنگی نیز، میزان رنگ پریدگی دربرابر نور UV، در نمونه های محفظه لایه نشانی شده بسیار کمتر از نمونه های محفظه معمولی بود. نتایج آزمایش بیولوژیکی نمونه های قرارگرفته در این محفظه ها نیز نشان از کاهش رشد قارچ در نمونه های کاغذ مربوط به محفظه لایه نشانی شده داشت. با توجه به نتایج به دست آمده می توان بیان داشت که محفظه های لایه نشانی شده با نانوذرات دی اکسید تیتانیوم کارایی مناسبی جهت نگهداری آثار تاریخی ساخته شده از کاغذ برای مقابله با آسیب های بیولوژیک، نور UV و عوامل محیطی از خود نشان می دهند.

 

 

 این مقاله به فرمت PDF و دارای 9 صفحه بوده و قابل خریداری است. شما می توانید با پرداخت 15,000 ریال و به وسیله یکی از روش های زیر اقدام نموده و آن را ظرف حداکثر 5 ساعت در ایمیل و واتساپ خود دریافت نمایید:

1- مبلغ را به کارت شماره 6037997475227782 نزد بانک ملی واریز کرده و رسید پرداخت را از طریق واتساپ به شماره 09303628919 ارسال نمایید.
2- مبلغ را به کارت شماره 6037997475227782 نزد بانک ملی واریز کرده و رسید پرداخت را از طریق ایمیل memarjoon@gmail.com ارسال نمایید.


توجه: شماره موبایل و آدرس ایمیل خود را نیز جهت دریافت فایل با رسید پرداخت ارسال کنید.




 

 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد